پایانه های مرزی زمینی راهنمای سفر به کربلا

معرفی پایانه های مرزی زمینی بین ایران و عراق

معرفی پایانه های مرزی زمینی بین ایران و عراق از این جهت اهمیت دارد که هر ساله زائران زیادی از ایران برای زیارت حرم مطهر امامان معصوم به عراق رفته و به شهرهایی مانند نجف اشرف، کربلا، کاظمین و سامرا می روند. علاوه بر زائران ایرانی، مسلمانان سراسر جهان به این امکان زیارتی در عراق سفر می کنند. در ایران نیز با اینکه سفر به عراق در طول سال زیاد انجام می شود؛ اما در ماه محرم و صفر برای اربعین بیشترین تعداد زائر از پایانه های مرزی زمینی و هوایی میان ایران و عراق خود را برای زیارت به آنجا می رسانند. از این رو در این مطلب پایانه های مرزی زمینی که بین ایران و عراق واقع هستند به دقت معرفی کرده ایم.

معرفی پایانه های مرزی زمینی بین ایران و عراق
معرفی پایانه های مرزی زمینی بین ایران و عراق

مرز میان ایران و عراق

خط مرزی میان کشور ایران و عراق، حدوداً 1458 کیلو متر است. در میان کشورهای همسایه با ایران، عراق طولانی ترین مرز را با ایران دارد و چند استان از ایران این مرز را تشکیل می دهند. استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی همگی با کشور ایران مرز زمینی دارند و در این استان ها پایانه های مرزی برای مسافرت به عراق وجود دارد. این پایانه های مرزی با توجه به سیاست های کاری هر دو کشور ایران و عراق، در زمان های مختلف، گاهی باز و گاهی بسته می شوند. این پایانه های مرزی بین ایران و عراق عبارت اند از:

  • شلمچه
  • چذابه
  • مهران
  • خسروی
  • پرویزخان
  • باشماق
  • تمرچین

پایانه مرزی شلمچه

شلمچه روستایی از توابع استان خوزستان است که در غرب خرمشهر واقع شده است. این منطقه یکی از پایانه های مرزی زمینی بین ایران و عراق است. شلمچه در میان دیگر نقاط مرزی میان ایران و عراق، نزدیک ترین نقطه مرزی به شهر بصره در کشور عراق است. فاصله مرزی میان شلمچه و شهر بصره حدوداً 20 کیلومتر است. در میان نقاط مرزی ایران با عراق، شلمچه از جنوبی ترین موقعیت مکانی برخوردار است. این پایانه مرزی در اربعین برای عبور زائران از مرز کشور با عراق، باز می شود و بسیاری از زائران از این مرز به شهرهای زیارتی عراق سفر می کنند. از این رو ممکن است فاصله شلمچه تا شهرهای زیارتی عراق، برای بسیاری از زائرانی که قصد سفر به عراق از طریق این پایانه مرزی را دارند، دارای اهمیت زیادی باشد. فاصله شلمچه تا شهرهای زیارتی عراق به شرح زیر است:

پایانه مرزی شلمچه
پایانه مرزی شلمچه
  • فاصله شلمچه تا نجف تقریباً 460 کیلومتر
  • فاصله شلمچه تا کربلا 650 کیلومتر
  • فاصله شلمچه تا بغداد تقریباً 650 الی 700 کیلومتر
  • فاصله پایانه مرزی شلمچه تا شهر زیارتی کاظمین 720 کیلومتر
  • فاصله پایانه مرزی شلمچه تا شهر زیارتی سامرا 780 الی 800 کیلومتر

پایانه مرزی چذابه (چزابه)

تنگه چذابه منطقه ای واقع در 17 کیلومتری شمال غربی شهر بستان است و در 110 کیلومتری شمال غرب شهر اهواز قرار دارد. این منطقه یکی از نقاط مرزی میان ایران و کشور عراق است. این پایانه مرزی با شهرهای زیارتی عراق مانند شهر نجف 382 کیلومتر، تا شهر کربلا 460 کیلومتر، تا شهر کاظمین 570 کیلومتر و تا شهر سامرا 682 کیلومتر فاصله دارد.

پایانه مرزی چذابه (چزابه)
پایانه مرزی چذابه (چزابه)

پایانه مرزی مهران

شهری مهران، شهری واقع در استان ایلام است که در سمت جنوب غربی در فاصله 85 کیلومتری شهر ایلام قرار دارد. در این بخش از معرفی پایانه های مرزی زمینی بین ایران و عراق به معرفی مرز مهم مهران می پردازیم. مرز مهران به دلیل نزدیکی زیاد آن با شهرهای زیارتی عراق، یکی از مرزهای مهم برای عبور زائران و همچنین صدور کالا به عراق است به همین دلیل آن را به یکی از پرترددترین مرزهای رسمی ایران تبدیل کرده است. در روزهای اربعین از مرز مهران بیشترین تعداد زائران از این مرز برای زیارت اماکن زیارتی عراق، عبور می کنند به همین دلیل این مرز مهم ترین مرز زمینی ایران به کشور عراق به حساب می آید. از مرز مهران تا شهرهای مهم عراق مانند کوت  82 کیلومتر، بغداد 255 کیلومتر، نجف  303 کیلومتر، کربلا 279 کیلومتر، کاظمین 283 کیلومتر و سامرا 444 کیلومتر فاصله وجود دارد که تمام این مسیرها دارای امنیت بالایی است.

پایانه مرزی مهران
پایانه مرزی مهران

پایانه مرزی خسروی

استان کرمانشاه دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان و یک مرز نیمه رسمی سومار را با کشور عراق دارد. مرز خسروی در شهرستان قصرشیرین واقع بوده و قدیمی ترین مرز و شمالی ترین نقطه مرزی ایران و عراق به حساب می آید. شهرستان قصرشیرین با کشور عراق 186 کیلومتر مرز دارد و دو مرز رسمی پرویزخان و خسروی این مرز را تشکیل می دهد. این مرز به دلیل قدمت بیشتر خود امکانات بیشتری نسبت به دیگر نقاط مرزی عراق دارد.  مرز خسروی با حوزه عربی کشور عراق هم مرز است به همین دلیل باعث شده تا بین بخش عربی این دو کشور ارتباط برقرار کند. این مرز به پایتخت عراق یعنی بغداد و شهرهای مهمی مانند کاظمین و سامرا کمترین فاصله را دارد و نزدیک ترین مرز به این نقاط محسوب می شود.

پایانه مرزی خسروی
پایانه مرزی خسروی

پایانه مرزی پرویزخان

مرز پرویزخان واقع در شهرستان قصرشیرین در استان کرمانشاه است و ارتباط کشور را با اقلیم کردستان عراق حفظ می کند. در پرویزخان، بازارچه های مرزی پررونق و بین المللی ایران وجود دارد که یکی از قطب های اقتصادی کشور به شمار می رود. این مرز از گذشته تا به امروز، هم مرز با بخش کردنشین عراق بوده و یکی از مرزهای داد و ستد و انتقال کالا بین دو کشور ایران و عراق است.  پایانه مرزی پرویزخان نیز یکی از نقاط مرزی است که روزهای اربعین برای عبور زائران به شکور عراق باز می شود.

پایانه مرزی پرویزخان
پایانه مرزی پرویزخان

پایانه مرزی باشماق

روستای باشماق از توابع دهستان خاوومیرآباد، یکی از روستاهای شهرستان مریوان در استان کردستان است. روستای باشماق یکی از نقاط مرزی بین ایران و عراق است که به استان سلیمانیه در بخش کردستان عراق بسیار نزدیک است. از این مرز زمینی نیز کالاهایی زیادی برای صدور به عراق ارسال می شود و هر ساله هنگام اربعین تعدادی زائر برای عبور از کشور از این مرز به عراق می رود.

پایانه مرزی تمرچین

در معرفی پایانه های مرزی زمینی بین ایران و عراق به آخرین نقطه مرزی یعنی مرز تمرچین می رسیم. روستای تمرچین از توابع دهستان پیران، در پیرانشهر استان آذربایجان غربی واقع است. مرز تمرچین یکی از ظرفیت های ترانزیتی در غرب کشور برای وصل کردن کشور، به کشورهای همسایه مانند ترکیه و عراق به حساب می آید. در تمرچین بازارچه های مرزی قرار دارد که در نزدیکی و مجاورت گمرک حاج عمران عراق واقع بوده و برای ورو کالا کالاها به اقلیم کردستان عراق نقش دارد. این پایانه مرزی به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد و نقش اقتصادی آن، یکی از مهم ترین نقاط مرزی کشور محسوب می گردد.

پایانه مرزی پرویزخان
پایانه مرزی پرویزخان

معرفی مجموعه زیارت آسان

مجموعه زیارت آسان با هدف آسان نمودن شرایط سفر و زیارت برای زائرین، به معرفی تمامی کاروان های زیارتی، برگزاری تورهای زیارتی، فراهم کردن امکان رزرو بهترین هتل ها در نجف، کربلا، کاظمین و سامرا و ارائه خدماتی مانند خرید بلیط به صورت زمینی یا هوایی برای عبور از مرز کشور، کرایه اتوبوس  در عراق برای زائرین پرداخته است. اگر قصد سفر به شهرهای زیارتی عراق را دارید با انتخاب زیارت آسان دیگر نگران هیچ مشکلی نخواهید بود.

فاصله پایانه های مرزی  تا کربلا
فاصله پایانه های مرزی تا کربلا

نویسنده

پشتیبان زیارت آسان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *