راهنمای سفر به کربلا

راهنمای سفر به کربلا از مرز مهران

کربلا شهری مقدس و پرطرفدار در کشور عراق است که به دلیل وجود حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع)، مورد توجه شیعیان ایرانی و جهانی قرار گرفته است. سفر به کربلا برای شیعیان اهمیت زیادی دارد و در ایام مذهبی مانند محرم، تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی، میلیون‌ها زائر از سراسر جهان به این شهر می‌روند. به همین دلیل هم در ادامه مقاله به بررسی راهنمای سفر به کربلا از مرز مهران و برخی از نکات کلیدی درباره آن پرداخته‌ایم.

راهنمای سفر به کربلا از مرز مهران
راهنمای سفر به کربلا از مرز مهران  

عبور از مرز مهران برای سفر به کربلا

مرز مهران یکی از پایانه‌های مرزی ایران و عراق است که در شهر مهران و استان ایلام قرار دارد. این مرز با شهر عراق فاصله بسیار کمی دارد و جزو پر تردد ترین مرز عراق و ایران شناخته شده است. بنابراین اگر زمانی قصد داشتید از مرز مهران عبور کنید و به کربلا بروید، ابتدا راهی شهر ایلام شوید. بعد از آن می‌توانید خیلی راحت خودتان را به این مرز معروف برسانید. در شهر ایلام نیز می‌توانید با تاکسی و خودروهای شخصی، خیلی راحت به مرز مهران مراجعه نمایید.

فاصله مرز مهران تا کربلا

پس از عبور از مرز مهران، اتوبوس یا هر وسیله نقلیه دیگری که به کربلا حرکت می‌کند، باید فاصله‌ای حدود 275 کیلومتری تا کربلا را طی نماید. برای راحتی در عبور از مرز و رسیدن به کربلا، بهتر است در ابتدا با مرزهای پرتردد آشنا شوید و سپس با توجه به محل زندگی خود با هر یک از این مرزها، نزدیکترین و راحت ترین مسیرها و مرزها را انتخاب کنید.

فاصله مرز مهران تا کربلا
فاصله مرز مهران تا کربلا

بهترین زمان عبور از مرز مهران

بهترین زمان عبور از مرز مهران به نیازها و اهداف شما در سفر به کربلا دارد. اگر می‌خواهید در ایام ماه محرم یا ماه سفر به شهر زیارتی کربلا سفر بروید، بهتر است سفرتان را زودتر از موعد مورد نظر آغاز کنید چون چنین مواقعی این مسیرها خیلی شلوغ خواهند شد. همچنین اگر فرزند کوچک و یا ناسالم همراه دارید، بهتر است سفر به کربلا از مرز مهران را به صورت زمینی انجام ندهید و از راه هوایی به آن جا بروید.

آب‌ و هوای شهر کربلا

کربلا دارای آب‌ و هوای صحرایی بوده که بیشتر روزهای سال گرم و خشک است. در تابستان‌ها هوا گاهی به 45 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و در زمستان‌ها هم دما به 2 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. بهترین فصل‌هایی که اغلب زائران در آن‌ها به مسافرت می‌روند، فصل بهار و پاییز است. در این فصل‌ها هوای کربلا مطبوع و خنک بوده و شلوغی کمتری هم در شهر وجود دارد.

سالن مسافربری پایانه مرزی مهران در ایلام
سالن مسافربری پایانه مرزی مهران در ایلام

معرفی اماکن زیارتی کربلا

اماکن زیارتی شهر کربلا از مهم ‌ترین دلایل سفر به کربلا هستند که محبوب ‌ترین آن‌ها حرم مطهر امام حسین (ع) و حرم حضرت عباس (ع) است. البته دقت داشته باشید که اماکن زیارتی تنها این دو حرم مطهر نبوده و برخی از آرامگاه‌های دیگر نیز وجود دارند که زیارت آن‌ها خالی از لطف نیست.

  • حرم امام حسین (ع)

یکی از محبوب ترین مکان‌های زیارتی در کربلا که توانسته مورد توجه زائران بسیار زیادی قرار بگیرد، حرم مطهر امام حسین (ع) است. در این آرامگاه تماشایی علاوه‌بر پیکر مطهر امام حسین (ع)، پیکر پاک علی اکبر و علی اصغر نیز دفن شده است.

  • حرم حضرت عباس (ع)

در نزدیکی حرم نورانی امام حسین (ع) می‌توانید از یک حرم زیبای دیگر هم دیدن به عمل آورید. این حرم متعلق به حضرت عباس (ع) است بوده و زیبایی بی‌همتایی دارد. زائرانی که به آن جا بروند، می توانند به راحتی یک روز کامل را به زیارت این دو امام بزرگوار اختصاص دهند.

  • تل زینبیه

تل زینبیه، مکانی است که حضرت زینب در روز عاشورا برای مشاهده جنگ در آن ایستاده بود. این مکان در نزدیکی حرم امام حسین (ع) واقع شده است و بخشی از تاریخ کربلا و واقعه عاشورا را به تصویر می‌کشد.

  • خیمه‌گاه امام حسین (ع)

خیمه‌گاه امام حسین (ع) نیز جزئی تل زینبیه، محلی مهم از حوادث روز عاشورا است. در این روز تاریخی، لشکر با ایمان امام حسین در همین مکان برای استراحت و خواندن نماز، خیمه زدند. این مکان با قدمت کهن را می‌توانید در فاصله‌ای بسیار کم از حرم امام حسین ببینید.

معرفی جاذبه‌های تاریخی کربلا
معرفی جاذبه‌های تاریخی کربلا

معرفی جاذبه‌های تاریخی کربلا

مسافران می‌توانند بعد از زیارت مکان‌های زیارتی که معرفی کردیم، به دیدن برخی از مهم ترین اماکن‌ تاریخی نام برده شده در ادامه مقاله، بروند.

  • قلعه هندی
  • آرامگاه امیرکبیر
  • قلعه اخیضر
  • قصر عطشان
  • قلعه الاخضیر

کلام آخر

حال که به خوبی در این راهنمای سفر به کربلا از مرز مهران دانستید چگونه باید راهی سفر شوید، توصیه می‌کنیم از سایت‌های معتبر برای رزرو بلیط کمک بگیرید. توجه داشته باشید امروزه سایت‌های اینترنتی زیادی در این زمینه فعالیت دارند اما به تمام آن‌ها نباید اعتماد کنید. شما می‌توانید با مراجعه به سایت زیارت آسان، خیلی راحت بلیط‌های سفر به کربلا را برای خود و همراهان‌تان تهیه کنید و سفری آسان‌تر داشته باشید.

نویسنده

پشتیبان زیارت آسان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *