راهنمای سفر به کربلا

همه چیز در‌مورد ارز مسافرتی کربلا

 

با توجه به نزدیک شدن به ماه محرم و اربعین که مسافران کربلا چندین درصد افزایش پیدا می کنند بسیاری از افراد در این فکرند که بهتر است چه پولی با خود به سفر ببرند.
با توجه به این موضوع که قیمت ارز دائم دچار نوسان بوده و در سالهای گذشته افزایش بسیاری داشته است قوانین مرتبط به ارز مسافرتی دائما در حال تغییر می باشد.
جالب است بدانید که ارز مسافرتی فقط به بعضی از سفرهای خارجی تعلق می گیرد که خوشبختانه سفر به عتبات عالیات جز آن دسته از سفرهایی است که ارز مسافرتی به آن تعلق می گیرد. با توجه به مصوبه‌ای که بانک مرکزی صادر نموده است مسافرانی که می‌خواهند به خارج از کشور مانند کربلا سفر کنند می توانند مبلغی را به عنوان کمک هزینه سفر دریافت نمایند.

در واقع ارز مسافرتی ارزی است که قیمت کمتری نسبت به قیمت بازار دارد، و اما مورد بسیار مهم که مسافران عزیز باید به آن توجه داشته باشند این است که این مبلغ تنها یک بار در سال به افراد تعلق می گیرد و فقط برای افراد بالای 18 سال قابل دریافت می باشد.

گزینه مناسب ارز مسافرتی کربلا دلار است یا دینار؟

از آنجایی که قوانین ارز مسافرتی کربلا مرتبا در حال تغییر است باید بدانید که در سال های قبل امکان خرید ارز مسافرتی دلار برای رفتن به این محیا بود. با توجه به تصمیم سازمان حج و زیارت در سال جدید مسافران کربلا فقط می توانند دینار را به عنوان ارز مسافرتی انتخاب کنند و در غیر این صورت مجبور به خرید آزاد ارزهایی مانند دلار خواهند بود.
نکته مهم دیگر در رابطه با ارز مسافرتی کربلا این است برای اینکه هزینه های سفر خود را بتوانید به خوبی مدیریت کنید بهتر است ارز رایج کشور عراق یعنی دینار را خریداری کنید زیرا فروشندگان و خدمات دهندگان آن کشور در بسیاری از موارد تبدیل دلار به دینار اشتباه انجام داده و امکان کلاه برداری بسیار زیاد است.
خبر مسرتبخش در رابطه با ارز مسافرتی کربلا این است با توجه به این موضوع که سالانه بسیاری از ایرانیان زائر این کشور هستند فروشندگان آنجا ریال ایران یا حتی کارت عابر بانک ایرانی را به خوبی می شناسند و به راحتی در هنگام خرید آن را از مسافران قبول می کنند. در نتیجه با به همراه داشتن کارت عابر بانک نیز می توانید در کشور عراق از دستگاه های خودپرداز دینار دریافت نموده و به راحتی خرید نمایید.

مکان مناسب برای دریافت ارز مسافرتی کربلا کجاست؟

برای صرفه جویی در وقت خود بهتر است به جای رفتن به صرافی ها برای خرید ارز مسافرتی کربلا به بانک های مشخص شده توسط سازمان حج و زیارت مراجعه نمایید. البته در حال حاضر اکثر بانک ها امکان فروش ارز را دارند.
نکته مهم در رابطه با این موضوع این است که شما برای دریافت ارز مسافرتی کربلا ابتدا باید در سامانه سماح ثبت نام کنید.

 

 

 

آیا ارز مسافرتی برای زائرن پیاده روی اربعین هم تعلیق می‌گیرد؟

بر اساس قانون سازمان حج ‌و زیارت حدود پونصد دلار ارز مسافرتی به زائرانی که قصد سفر با هواپیما را دارند تعلق می گیرد و افرادی که قصد دارند در پیاده روی اربعین به کربلا سفر کنند ارز مسافرتی دینار تعلق می گیرد.
البته ارزش دینار از دلار کمتر می باشد اما همان مقدار دینار هم به قیمت دولتی محاسبه می شود و جوابگوی نیاز زائرین می باشد.

مراحل دریافت ارز مسافرتی سفر هوایی کربلا

مناسب ترین گزینه برای دریافت ارز مسافرتی سفر هوایی کربلا اقدام از طریق اپ بله می باشد.

ابتدا وارد اپلیکشن بله، و از قسمت خدمات، ارز مسافرتی رو انتخاب نمایید.

در قسمت تکمیل مشخصات: نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، کد پستی، شماره گذرنامه و تاریخ تولدتان را وارد نمایید.

سپس اطلاعات پرواز: یعنی روز حرکت، فرودگاه مبدا و کشور مقصد ( نیاز به شماره پرواز نیست ) رو وارد کنید.

بعد تعداد ارزی که نیاز دارید نهایتا تا سقف 500 دلار رو انتخاب کنید.

در صفحه پرداخت مبلغ ارز رو از طریق کارت بانکی پرداخت نمایید.

بعد رسید دریافت ارز را دریافت می کنید.

در پایان پس از رسیدن به فرودگاه و بعد از دریافت کارت پرواز میتوانید به دستگاههای خود پرداز مراجعه کرده و ارز خود را دریافت نمایید.

 

 

چه افرادی از دریافت ارز مسافرتی کربلا محروم هستند؟

* مسافران زیر ۱۲ سال نمی‌توانند حواله ارز مسافرتی دریافت کنند.
* این سهمیه به ایرانیان دو تابعیتی مقیم کشورهای خارجی تعلق نمی‌گیرد.
* افراد با گذرنامه خدمات یا سیاسی نمی‌توانند ارز دولتی مسافرتی دریافت کنند.
* مسافران هوایی‌ای که از فرودگاه‌هایی به‌غیر از امام خمینی، اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه و اهواز پرواز می‌کنند، نمی‌توانند ارز مسافرتی دریافت کنند.
* مسافرانی که یک سال کامل (۳۶۵ روز) از تاریخ آخرین دریافت ارز مسافرتی آنها نگذشته باشد شرایط دریافت مجدد ارز مسافرتی را ندارند.

بهترین زمان خرید ارز مسافرتی کربلا

هر شخصی پس از تصمیم به سفر برای کاهش هزینه های سفر خود قبل از هر اقدامی به نوسانات بازار ارز توجه می کند. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند مدتی اخبار و اوضاع بازار و نوسانات قیمت را دنبال کنند و سپس ارز دولتی را با بهترین قیمت خریداری نمایند.
اما لازم به ذکر است که بدانید این کار در زمان هایی مانند ایام شلوغی سفر ها که حجم متقاضیان حواله ارزی بیشتر است نتیجه ای عکس به دنبال دارد.
برای برنامه ریزی دقیق تر و آرامش خاطر بهتر است افراد حداکثر تا یک هفته قبل از تاریخ پرواز خود مدارک مورد نیاز را به شعب ارزی بانک منتخب ارائه دهند.
و اینگونه روال دریافت ارز مسافرتی استارت خواهد خورد توصیه مهم در رابطه با این موضوع این است که با توجه به حجم درخواست‌ها و ساعت محدود ارائه حواله توسط بانک‌ها، برای حفظ آرامش خود دریافت ارز را به روزهای پایانی و نزدیک به سفر یا به بعد از بازگشت از سفر موکول نکنید.

مزایای دریافت ارز مسافرتی کربلا

از جمله دغدغه‌های افراد در هنگام سفرهای خارجی مربوط به هزینه‌ها است. این دغدغه برای مسافران کربلا بسیار بیشتر است زیرا افرادی که طبقه اجتماعی نسبتا ضعیفی هم دارند به عشق زیارت امام حسین قصد سفر می نمایند. به همین علت اینکه بتوانند راهی پیدا کنند که هزینه های سفر را کاهش دهد بسیار مهم است.
به همین علت دریافت ارز مسافرتی کربلا که قیمت بسیار کمتری نسبت به ارز در بازار آزاد دارد باعث مدیرت هزینه های سفر خواهد شد. این اختلاف قیمت معمولا حدود چند هزار تومان است که در نهایت روی مبلغ کلی یک هزینه میلیونی را کاهش می‌دهد و برای مسافران خارجی موضوع قابل توجهی است.

نویسنده

پشتیبان زیارت آسان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *