مکان های زیارتی

معرفی مکان های زیارتی شهر نجف

نجف یکی از شهرهای زیارتی پرتردد در نزدیکی کوفه بوده که همواره محل اقامت و تردد زائران زیادی است. در این شهر زیبا اماکن مقدس و زیارتی بی شماری وجود دارد که هر کدام از آن ها با ویژگی های خارق  العاده شان، به  گونه ای خود نمایی می کنند. ما در ادامه این مطلب به معرفی مکان های زیارتی شهر نجف پرداخته ایم تا اگر شما هم زمانی به آن جا سفر کردید، انتخاب راحت تری داشته باشید.

بنابراین توصیه می کنیم تا پایان مطلب همراه ما بمانید و نسبت  به موارد مهمی که ذکر شده بی تفاوت نباشید تا به  خوبی اطلاعات لازم را به دست آورید و در طول سفرتان به نجف نیز برای بازدید از مکان های زیارتی و مذهبی، دچار سردرگمی نشوید.

مهم ترین از مکان های زیارتی شهر نجف : حرم امیرالمؤمنین علی (ع) 

یکی از مکان های زیارتی شهر نجف که از شکوه بسیار زیادی برخوردار بوده، حرم امیرالمؤمنین علی علیه  السلام است. این آستان مقدس صحنی زیبا، گنبد طلایی عظیم، رواق های متعدد و گنبد خانه ای تماشایی دارد که هر کدام از آن ها به  گونه ای خاص طراحی شده اند. شاید برای تان جالب باشد بدانید اولین ساختمان حرم امیرالمؤمنین (ع) در زمان هارون الرشید عباسی ساخته  شده و بعد از سال ها، آن  را چندین  بار مورد توسعه و بازسازی قرار داده اند.

ساختمان امروزی این حرم در واقع از آثار صفویه به شمار می رود که ایوان و گنبد تماشایی آن به دستور نادر افشار ساخته شده  است. این ایوان و گنبد، به دست هنرمندانی اصفهانی با استفاده از آیینه  کاری و خشت های طلایی به شکلی جذاب تزئین شده اند.

حرم امام علی علیه السلام در نجف اشرف
حرم امام علی علیه السلام در نجف اشرف

مزار حضرت علی (ع) داخل ضریحی نقره ای قرار داده  شده و در 4 طرف مرقد رواق های زیبایی به چشم می خورد که توسط هنرمندان ایرانی ساخته و تزیین شده اند. نمای صحن بزرگ حرم متعلق به زمان صفوی بوده که در دور تا دور آن اتاق هایی وجود دارد که متعلق به آرامگاه بزرگان هستند.

صحن این زیارتگاه دارای 4 دروازه اصلی بوده که بزرگ  ترین آن ها در سمت شرق واقع شده و باب الذهب نام دارد. از دیگر بخش های حرم مطهر نیز می توان مسجد خضراء، مسجد عمران بن شاهین، تکیه  بکتاشیه، موضع الاصبعین، مسجد الراس، حسینیه صحن شریف و ایوان العلماء را نام برد.

مسجد کوفه 

حال که قرار است مکان های زیارتی شهر نجف را به شما معرفی کنیم، جا دارد با مسجد کوفه نیز آشنا شوید. این مسجد به  عنوان یکی از 4 مسجد مهم مسلمانان شناخته  شده و می توانید از آن در 12 کیلومتری شمال نجف دیدن نمایید. سالانه مسلمانان زیادی به دیدن این مسجد می روند و اکثر افراد نیز معتقدند مسجد کوفه توسط حضرت آدم ساخته شده  است.

مسجد کوفه نجف
مسجد کوفه نجف

مسجد قدیمی کوفه در اوایل دهه های هجری قمری توسط سعد بن ابی  وقاص مورد بازسازی قرار گرفته و بعد از مدت ها، توسط علی ابن ابی  طالب به  عنوان مرکزی مهم جهت خلافت تعیین شده  است. این مسجد به  صورت مربعی بنا شده و بیشتر مساحت آن نیز سقف ندارد. دیوارهای کوتاه مسجد کوفه از استحکام زیادی برخوردار هستند و کف مسجد را هم با استفاده از ریگ پوشانده اند. ناگفته نماند که در مسجد کوفه، مقبره برخی از علما و بزرگان دینی نیز وجود دارد.

قبرستان وادی السلام از ماندگار ترین مکان های زیارتی شهر نجف

در شمال شرقی شهر نجف می توانید از مقدس  ترین گورستان شیعیان که وادی السلام نام دارد، دیدن نمایید. مقبره حضرت صالح، مقبره  حضرت هود، مقام صاحب الزمان (ع)، مقام امام سجاد (ع)، مقام امام صادق (ع) و بسیاری دیگر از علما در این قبرستان بزرگ واقع شده  است.

قبرستان وادی السلام
قبرستان وادی السلام

با توجه به روایات و فضایلی که در مورد قبرستان وادی السلام وجود دارد می توان گفت؛ هر شخص مؤمن در هر مکانی از زمین که بمیرد، به روح او ندا خواهد رسید که به این قبرستان که جایگاهی از بهشت است، بپیوندد. در این حین نیز فرشته ای که ملک نقاله نام دارد، ارواح مؤمنان را از سراسر جهان به این قبرستان می آورد.

حرم سیده شریفه (س)

یکی دیگر از مکان های زیارتی شهر نجف که در میان مردم عراق جایگاه به خصوصی دارد، حرم سیده شریفه (س) است. توجه داشته باشید برخی افراد این حرم مطهر را با نام حرم طبیب اهل  بیت (ع) می شناسند .

سیده شریفه (س) بانوی دلسوز و مهربان، دختر امام حسن مجتبی علیه  السلام است که به  همراه اسرای کربلا، پس  از واقعه عاشورا از کربلا به  طرف کوفه آورده شد و طی مسیر کوفه به سمت شام، از شدت سختی ها و مصائبی که دید در نزدیکی شهر حلّه به شهادت رسید و در بین نخلستان های اطراف به خاک سپرده شد.

بعضی از پژوهشگران و محققان با توجه به آجرهای قدیمی، گنبد بنا و همچنین استفاده از ساروج برای ساخت بنا، قدمت ساختمان را مربوط به دوره صفوی می دانند. در ساختمان زیارتگاه سید شریف (س)، رواق های بزرگ، ضریح زیبا، اتاق های متعدد و یک صحن بسیار وسیع وجود دارد که تمام آن ها در زمان های مختلف بازسازی و تعویض شده اند.

حرم سیده شریفه (س) در نجف اشرف
حرم سیده شریفه (س) در نجف اشرف

در هر قسمت از این زیارتگاه قدیمی، خلاقیت های زیادی وجود دارد. بنابر این اگر زمانی به شهر نجف سفر کردید، پیشنهاد می کنیم از دیدن آن غافل نشوید.

آرامگاه شیخ طوسی

جامع الشیخ الطوسی یا همان آرامگاه شیخ طوسی، در نزدیکی حرم حضرت علی (ع) واقع شده و متعلق به یکی از مشاهیر فقهای امامیه و همچنین بنیان  گذار حوزه علمیه نجف است. این آرامگاه در محل خانه شیخ طوسی ساخته  شده که بعد از مدتی آن را به مسجد تبدیل کرده اند و طی چندین قرن گذشته نیز از آن به  عنوان یکی از مراکز اصلی تدریس در نجف استفاده می کرده اند. در گوشه ای از این آرامگاه می توانید از مرقد محمد مهدی طباطبایی یا همان بحر العلوم دیدن کنید.

آرامگاه شیخ طوسی
آرامگاه شیخ طوسی

آرامگاه حضرت صالح و حضرت هود (ع)

آرامگاه حضرت صالح و حضرت هود (ع) در ورودی گورستان وادی السلام جای گرفته اند و افرادی که با استفاده از تور زیارت آسان به شهر نجف سفر کنند، می توانند به  راحتی در کنار سایر مکان های زیارتی این شهر، آرامگاه حضرت هود و صالح را هم مشاهده نمایند. این آرامگاه ها از معماری بسیار جذابی برخوردار هستند و هر کدام نیز به  گونه ای فوق العاده تزیین شده اند که مسلماً با دیدن آن ها حیرت زده خواهید شد.

مسجد الراس

یکی دیگر از مکان های زیارتی شهر نجف که در حرم حضرت علی (ع) واقع شده  است، مسجد الراس نام دارد. این مسجد قدمت بسیار کهنی دارد و براساس شواهد موجود می توان گفت زمان ساخت آن به دوره ایلخانی ها مربوط می شود. برخی افراد معتقدند که مسجد الراس به دلیل قرار گرفتن بالای سر امام علی (ع)، این گونه نامیده شده و برخی دیگر نیز می گویند دفن سر امام حسین علیه  السلام در این مسجد موجب نام  گذاری آن شده  است.

                                     

مسجد الراس
مسجد الراس

کلام آخر

با معرفی مکان های زیارتی شهر نجف در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کافی در اختیارتان قرار دهیم تا در حین سفر به عراق یا نجف، بتوانید راحت تر از مکان های مقدس دیدن نمایید. برای سفری به یادماندنی و راحت  نیز می توانید به سایت زیارت آسان مراجعه کنید و از این طریق با ما در ارتباط باشید.

نویسنده

پشتیبان زیارت آسان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *