مکان های زیارتی

معرفی مکان های زیارتی سامرا

یکی از مکان های زیارتی شیعیان در عراق سامرا می باشد. از دلایل محبوبیت و شهرت این شهر در میان شیعیان این است که مرقد امام حسن عسکری (ع) و همچنین امام های (ع) در آنجا قرار دارد. علاوه بر این مکان های زیارتی زیادی نیز شهر سامرا وجود دارد که مهم ترین آن عسکریین است. در ادامه این مقاله می خواهیم شما را با مکان های زیارت سامرا آشنا کنیم.

مهم ترین مکان زیارتی سامرا: حرم عسکریین

همان طور که گفته شد از مهم ترین اماکن زیارتی سامرا می توان به عسکریین اشاره کرد؛ در واقع این مکان آرامگاه امام هادی و امام حسن عسکری (ع) می باشد. حرم این دو امام بزرگوار دو بار مورد حمله تروریست ها قرار گرفت و در آن گلدسته و گنبدهای زیارت گاه خراب شدند.

مهم ترین مکان زیارتی سامرا: حرم عسکریین
مهم ترین مکان زیارتی سامرا: حرم عسکریین

البته پس از این حملات بازسازی آن انجام گرفت. همچنین این حرم دارای بزرگ تری گنبد جهان اسلام است که به گنبد طلایی معروف می باشد. از کاشی های طلا در ساخت این زیارت گاه استفاده شده است. همچنین دو گلدسته طلایی به ارتفاع 36 متر در دو طرف گنبد قرار دارند.

سرداب غیبت امام زمان (عج)

این مکان زیارتی مهم در صحن حرم دو امام بزرگوار امام هادی و امام عسکری (ع) قرار دارد. در واقع این سرداب زیر زمین خانه امام حسن عسکری (ع) بوده و که آن را طبق روایات سرداب غیبت نام گذاری کرده اند. در واقع علت اصلی این نام این است که طبق گفته های بسیاری امام هادی بارها در آنجا رویت شد و همچنین مکان عبادت امام هادی و امام حسن عسگری این مکان بوده است.

این سرداب شامل سه بخش می باشد: غرفه مستطیل کوچک که به مصلای زنان مشهور است، غرفه شش ضلعی و غرفه مستطیل بزرگ که به مصلای مردان معروف است. این بخش ها توسط دو راهرو بلند به یکدیگر متصل می شود.

سرداب غیبت امام زمان (عج)
سرداب غیبت امام زمان (عج)

در چوبی مشهوری در انتهای مصلای مردان قرار دارد که با نقش و نگار و نوشته های زیبا تزئین شده است. این در زیبا مصلای مردان را به حجره غیبت وصل می کند. در این حجره که به محل غیبت امام هادی معروف است  چاهی به نام چاه غیبت نیز وجود دارد.

مرقد نرجس خاتون

در داخل ضریح امام زمان (ع) و امام حسن عسکری و پشت سر این دو امام مرقد نرجس خاتون قرار دارد. در حقیقت نرجس خاتون همسر امام عسکری و مادر امام هادی (ع) می باشد.

مرقد نرجس خاتون مادر ولی عصر (عج)
مرقد نرجس خاتون مادر ولی عصر (عج)

مسجد جامع سامرا

یکی از قدیمی و مشهورترین مسجدهای تاریخی عراق که در خارج از شهر سامرا و در دو کیلومتری زیارت گاه عسکریین  واقع شده است مسجد جامع سامرا می باشد. که از زمان متوکل عباسی باقی مانده است. این مسجد چهارده در برای ورود دارد.

از بناهای این مسجد فقط دیوارها و ملویه باقی مانده است. اما دیوارهای آن مانند دیوارهای بزرگ و عظیم قلعه با ارتفاع 10 متری و قطر 2 متری هستند. همچنین این مسجد دارای چهل برج با ضلع های مختلف است، که ضلع های غربی و شرقی دارای ده برج و همچنین ضلع های جنوبی و شمالی دارای 8 برج به صورت جداگانه هستند.

مناره ملویه

متوکل عباسی مناره ملویه را در ضلع شمالی مسجد جامع سامرا که 1200 سال است که باقی مانده ساخته است. این مناره از نمای دور بسیار جلب توجه کرده و از نظر سبک معماری از عجایب دنیای اسلام است. شکل آن مانند حلزون می باشد و ارتفاع آن 55 متر است.

مناره ملویه در شهر سامرا عراق
مناره ملویه در شهر سامرا عراق

مناره ملویه دارای پلکان های مارپیچی می باشد که از پایین ترین نقطه مناره شروع و تا بالای آن ادامه دارد. در واقع برای ساخت این برج از معبدهای کلدانیان و بابلیان الهام گرفته شده است.

معرفی مکان های زیارتی شهر سامرا در عراق
معرفی مکان های زیارتی شهر سامرا در عراق

آرامگاه ابراهیم بن مالک اشتر

ابراهیم فرزند شجاع و دلیر مالک اشتر است که به عنوان مرد انتقام گیرنده خون شهیدان در کربلا مشهور است. این مرد شجاع فرمانده سپاه مختار بود که در زمان عبدو المک مروان با قیامی که کرد کوفه، کوفه و دیگر شهرهای عراق را تصرف کرد. به همین دلیل آرامگاه آن را در جنوب شهر دجیل و نزدیکی جاده قدیم بغداد – سامرا ساخته اند که امروزه زائران زیادی به زیارت آن می روند.

مسجد جامع ابو دلف

این مسجد نیز از مساجد تاریخی و بسیار قدیمی شهر سامرا می باشد. این مسجد توسط ابو دلف که در شعر، ادب و شجاعت معروف بود بنا شده است. مسجد جامع ابو دلف در محله المتوکلیه در شمال شرقی سامرا قرار دارد. همچنین این مسجد دارای دارای 5 رواق و شبستان و همچنین 17 درب ورودی است.

کلام آخر

به طور کلی شهر سامرا واقع در عراق دارای مکان های زیارتی مختلفی برای زائران است؛ که شمال، عسکریین، مرقد نرجس خاتون، دو مسجد جامع، آرامگاه ابراهیم بن مالک اشتر، سرداب غیبت و مناره ملویه می باشد.

نویسنده

پشتیبان زیارت آسان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *