ادعیه و زیارت اعمال ماه

اعمال ماه ذی القعده

ماه ذی القعده یکی از ماه های حرام است که در قرآن به آن اشاره شده است. در ادامه مهمترین اعمال روزهای ماه ذی القعده آمده است:

نماز روز یکشنبه در ماه ذی القعده

رسول خدا صلّى الله علیه و آله فرمودند که هر کس در روز یکشنبه این ماه نمازی با فضیلت بسیار بخواند، توبه اش مقبول و گناهش آمرزیده می شود، دشمنانش در روز قیامت از او راضی خواهند بود، با ایمان بمیرد و دینش گمراه نشود، قبرش نورانی شده و والدینش و ذریه اش نیز راضی و مغفرت شامل حال آن ها گردد. به علاوه، رزق اش افزایش پیدا می کند و در وقت مردن، ملک الموت با او مدارا می کند و جانش به راحتی از بدنش جدا می شود.

سه روز متوالی روزه داری

رسول خدا صلّى الله علیه فرمودند: کسی که سه روز پنجشنبه، جمعه و شنبه از ماه حرام را روزه بگیرد، خداوند برایش به اندازه یک سال عبادت ثواب محسوب می کند.

شب پانزدهم

شب میهمان بخشایش خداوند بر بندگان مؤمن خود است. به گونه ای که در روایت نبوی آمده: هر کس در این شب به انجام طاعات و عبادات پرداخته و به خدای تعالی خود خدمت کند، برای او اجر صد نفر سائح (روزه دارانی که در مسجد حرم حضرت محمد صلی الله علیه و آله خدمت می کنند.) که از معصیت دوری کرده باشند، به ارمغان می آید. لذا این شب را به عنوان فرصتی برای انجام عبادات و نماز و خواستن حاجات از خداوند متعال بشمارید. به عبارت دیگر، همانطور که در کتاب “مفاتیح الجنان” ذکر شده است: هر کس در این شب از خداوند تعالی حاجت بخواهد، مطمئناً به او عطا خواهد شد.

روز بیست و پنجم

روز دحوالارض، یکی از چهار روز بسیار مهم در سال است که به فضیلت روزه داری، بسیار مشهور است. این روز، زمانیست که رحمت و برکات خداوند به بندگانش نازل می شود و عبادت و اجتماع به ذکر خدا در این روز، اجر بسیاری دارد. برخی از عمل هایی که در این روز به شدت توصیه می شود عبارتند از: روزه، غسل، نماز، دعا و زیارت.

عبادت دسته جمعی و درخواست حاجت

امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: هرگاه در این روز، یک گروه برای یاد خداوند عز و جل جمع شده و سپس از هم متفرق شوند، حاجت آن ها برآورده می شود. در این روز، خداوند یک میلیون رحمت فرو می فرستد و نود و نه رحمت از آن، مخصوصاً برای آن گروهی است که در این روز به یاد خداوند مشغول بوده، روزه داشته و در شب آن روز به عبادت پرداخته باشند.

نویسنده

پشتیبان زیارت آسان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *